Saya cadangkan hal ini kerana seperti di IZISH, kami telah budayakan setiap felo IZISH mengeluarkan laporan aktiviti mereka setiap bulan. Pelajar yang berminat untuk mengetahui apakah yang telah felo iZISH sumbangkan kepada pembangunan pelajar IZISH boleh hadir ke pejabat kolej untuk melihatnya. Ini bagi saya penting untuk membuktikan kewujudan jawatan felo di IZISH adalah sesuatu yang penting dan relevan kepada pembangunan pelajar IZISH. Itulah respons saya.
Kali ini izinkan saya memberikan sedikit pandangan tentang takrif 'projek pelajar UKM'. Kita harus mula berfikir untuk memperkemaskan maksud “Projek Pelajar” dari hanya satu peringkat iaitu “penganjuran projek” kepada 3 peringkat iaitu a)Penjanaan Idea Projek ; b)Penganjuran Projek dan c) Penjenamaan Projek.
Rasional
Amalan sekarang semua pihak dari pentadbir pembangunan, para pensyarah, kalangan penyelia LC dan khususnya kepimpinan pelajar
memahami bahawa takrif projek ialah satu aktiviti yang bermula dengan menyediakan
proposal, memohon kelulusan, mencari dana projek, pelaksanaan, post mortem dan
seterusnya menghantar laporan kepada JPPEL. Takrif ini tidak sepenuhnya tepat dalam ertikata untuk memahami apakah yang dimaksudkan dengan projek pelajar sepenuhnya.
Maka kita perlu memgemaskinikan dan memperhalusi takrif ini dengan benar benar menjadikan keseluruhan aktiviti
dari mula hingga akhir membawa maksud ‘projek pelajar’. Oleh itu, dicadangkan keseluruhan aktiviti pelajar dibahagikan kepada tiga peringkat
iaitu;
a) Penjanaan Idea Projek;
b) Penganjuran Projek ;
c) Penjenamaan Projek.
Melalui tiga peringkat ini, setiap aktiviti pelajar UKM dapat dibina prosedur yang lebih sistematik, lebih menyeluruh dan akan banyak membantu penyelia membuat penilaian Learning Contract yang lebih tepat dan
menyeluruh. Pada masa yang sama juga kualiti projek dapat diteliti serta tekal
pelaksanaanya pada setiap masa. Pada yang inginkan maklumat lanjut, pihak IZISH akan terbitkan Manual Prosedur Projek Pelajar yang akan menjelaskan semua peringkat ini tidak lama lagi....