13 May, 2012

IZISH Dinobat Sebagai Kolej Lestari UKM 2012


Hari ini iZISH telah dinobatkan sebagai kolej Lestari UKM untuk tahun 2012. Satu hadiah yang tentunya berharga kepada seluruh warga iZISH yang sejak awal semester satu dulu telah mula melaksanakan pelbagai iniasiatif kelestarian kolej. 
Usaha ini dirancang oleh pasukan felo kolej bersama pelajar iZISH yang berpayung di bawah kelab eko-lestari.
iZISH berjaya mengondol 4 kategori daripada sepuluh kategori yang dipertandingkan. Berikut adalah keputusan penuh pertandingan kelestarian kolej 2012.
1. Pusat Kitar Semula (PKS)-Mini terbaik : IZISH
2. Kempen Polisterina dan Plastik Sifar Berimpak: IZISH
3. Kempen Usaha Penjimatan Air dan Tenaga Berimpak:IZISH
4. Penghijauan Kolej Terbaik: KDO
5. Kempen Asap Rokok Sifar Berimpak: KAB
6. Pelan Tindakan Kelestarian Terbaik: KTHO
7. Gambar Terbaik: KRK
8. Video Terbaik: KAB
9. Laporan Aktiviti Kelestarian Terbaik: KTHO
10. Inisiatif Kelestarian Kolej Terbaik (Pemenang Keseluruhan):  
 IZISH
Semua hadiah ini bukanlah tujuan utama kepada usaha iZISH melaksanakan usaha kelestarian kolej. Paling utama ialah usaha membudayakan dan mendidik kehidupan yang lestari di kalangan warga iZISH. Ini sebenarnya jauh lebih sukar daripada usaha untuk memenangi apa jua pertandingan yang disertai.


Perjuangan mendidik warga iZISH agar menyayangi alam flora dan fauna memerlukan kesabaran serta istiqamah yang besar. Bukanlah sesuatu yang mudah untuk meyakinkan anak anak iZISH bahawa kita boleh hidup harmoni dengan monyet di sekitaran iZISH yang berada dipinggir hutan. 
Bukan juga mudah untuk membina budaya supaya pelajar iZISH membuang sampah dengan cara yang betul seperti sentiasa memastikan tong sampah ditutup dengan betul.
Begitu juga amalan penjimatan air dan elektrik. Jika sebelum ini warga iZISH sudah terbiasa dengan 'kemudahan' sumber air dan elektrik tentunya sangat sukar untuk membawa mereka melakukan penjimatan kedua dua sumber ini secara optima dalam kehidupan seharian mereka.
Apa pun sedikit sebanyak usaha kempen di dalam agenda kelestarian iZISH diharap menyedarkan peranan warga iZISH berkaitan kedua sumber ini.
iZISH akan terus bertekad mengandakan usaha melestarikan kolej selari dengan Pelan Strategik IZISH 2011-2013. Semoga usaha ini akan berjalan lancar dan mendapat kerjasama sepenuhnya dari seluruh warga iZISH. Untuk pencapaian bagi tahun 2012, tahniah diucapkan kepada seluruh warga kerja yang telah menjayakan kelestarian iZISH.